-پاسخ آیت الله سیستانی درباره لباس مشکی در محرم وصفر
-پاسخ آیت الله خامنه ای درباره افطار کردن با تربت امام حسین علیه السلام
-دست زدن همراه با شادي و خواندن و ذكر صلوات بر پيامبر اكرم و آل او(ص) درجشن هايي كه به مناسبت ايام ولادت ائمه(ص) و اعياد وحدت و مبعث برگزار مي شود چه حكمي دارد؟ اگر اين جشن ها در مكانهاي عبادت مانند مسجد و نمازخانه هاي ادارات و يا حسينيه ها برگزارشوند، حكم آنها چيست؟
-پاسخ آیت الله شبیری زنجانی درباره جشن عروسی در ماه محرم وصفر
-پاسخ آیت الله مکارم شیرازی درباره اصلاح و آرایش در ماه های محرم و صفر
-پاسخ آیت الله روحانی درباره جنگ عایشه با امیرالمؤمنین (علیه السلام) از همه گناهان بدتر بود
-پاسخ آیت الله جوادی آملی درباره نماز روز عید غدیر
-پاسخ آیت الله جوادی آملی درباره نماز عید غدیر
-پاسخ آیت الله حکیم در باره افضل بودن حضرت علی علیه السلام از بقیه ائمه وپیامبران
-پاسخ آیت الله وحید خراسانی درباره سیگار کشیدن در ماه رمضان

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.

  کد مطلب:12904 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:6

حكم گوش كردن به آهنگ و موسيقي واثرات آن بر روي انسان چيست؟



نظرات امام خميني ( دربارة موسيقي:

1. موسيقي از اموري است كه البته هر كسي بر حسب طبع، خوشش مي آيد لكن از اموري است كه انسان را از جدّيت بيرون مي كند و به يك مطلب هَزْل مي كشاند. ديگر يك جواني كه عادت كرد روزي چند ساعت را با موسيقي سروكار داشته باشد از مسايل زندگي و از مسايل جدي به طور كلي غافل مي شود. عادت مي كند همان طوري كه به موادّ مخدّر عادت مي كنند. كساني كه به موادّ مخدر عادت مي كنند ديگر نمي توانند يك انسان جدي باشند كه بتوانند در مسايل سياسي و زندگي فكر كنند. فكر انسان را موسيقي جوري مي كند كه ديگر در غير همان محيط موسيقي و مربوط به شهوات نتواند اصلاً فكر كند. (1)

2. نصيحت امام خميني ( : استاد معظم ما مرحوم شاه آبادي ( مي فرمودند: بيشتر از هر چه گوش دادن به تغنيّات (غنا و موسيقي) سلب اراده و عزم از انسان مي كند. (2)

نظرات علامه محمد تقي جعفري ( دربارة موسيقي

1- ... درست است كه تحريك مثبت و تشجيعي را كه موسيقي انجام مي دهد ما را از موجوديت حقيقي خود با يك گروه نوسانات بالاتر مي برد ولي هنگامي كه موسيقي تمام مي شود يك سرازيري حقيقي در خود احساس مي كنيم و مي بينيم كه موسيقي سايه اي از ما براي ما ساخته و آن را بالا برده بود. اكنون شبح مصنوعي از بين رفته و واقعيات با همان خشونت براي ما نمودار مي شود.

به همين جهت بوده است كه در جنگ هاي صدر اسلام كه در حدود هشتاد جنگ و دفاع بوده است نمي بينيم كه مسلمين براي تهييج سربازان خود به موسيقي متوسل شوند بلكه آنان شعارهاي واقعي را به طور دسته جمعي مي گفتند و تحريك ميگشتند چنانكه در يكي از جنگ ها قريش شعرهاي ذيل را با موسيقي و هيجان مي گفتند: ؟اُعل هُبَل، اُعل هُبَل بلند باد هبل، بلند باد هبل، مسلمانان هم درمقابل مي گفتند: ا... أعلي و أجَلَّ خداوند بالا و بلند مرتبه است.

با اين كه كفار از هر گونه وسايل موسيقي آن زمان براي تحريك سربازان خود استفاده مي كردند، مسلمانان كوچكترين اعتنايي به مسأله موسيقي نداشتند ... موسيقي موجب وصال نيست بلكه خيال وصال را در انسان تحريك مي كند. (3)



نظر استاد جعفري ( دربارة گوش دادن به موسيقي هاي مجاز:

در مواردي كه اداي موسيقي را در ميآوريم و به برخي از موسيقي هايي كه گمان مي كنيم جزء موسيقي هاي ممنوع نيست گوش فرا مي دهيم اگر هم فرض كنيم كه اين گونه امور ممنوع نباشد حداقل قدم روي نوار باريكي گذاشته ايم كه يك طرف آن قطعاً قلمرو ممنوعيت و حرمت مي باشد و چون نفس آدمي لذت طلب است لذا تدريجاً قانون را پايمال ميسازد.(4)

ضررهاي موسيقي از ديدگاه علامه محمد تقي جعفري (

A: ايجاد عدم تعادل و توازن بين اعصاب سمپاتيك و پارا ستمپاتيك.

(كه منشأ: اضطرابات گوناگون و فعاليت هاي بي موقع و خوشي هاي ناگهاني، خنده هاي بي جا، پرحرفي و عصبانيت، سرگيجه و سردرد، ماليخوليا، نفخ معده و اختلال در جذب و دفع و هضم، اختلالات غدد داخلي خصوصاً تيروئيد و تخمدان، آسم و تنگي نفس و ...) است.

B: مرض ماني (نوعي جنون كه درجات متعدّد دارد)

C:مرض سيكلوتيمي (نوعي بيماري رواني است كه شخص بيمار گاهي مي خندد و بعضي اوقات از خود ترشرويي نشان مي دهد و گاهي گرفته و غمگين است)

D: كوتاهي عمر

E: ضعف اعصاب

F: بيماري فشارخون

G:تأثيرات قلبي (مثل سكته و بي نظمي در طپش قلب)

H:عامل فحشاء و جنايت

I:تضعيف و تضييع حسّ شنوايي

J:تضعيف و تضييع حسّ بينايي

:Kهيجان

L:سلب اراده (بي ارادگي)و شكست شخصيت

:Mسلب غيرت

N:جلب توجه غير طبيعي

O:از دست دادن نيروي فكري

P:افسردگي و خمودگي و سستي

Q:تهييج عشق

:Rشكست عمر و جوانمرگي

S:زنجير بردگي

T:اتلاف وقت و ... (5)

نظر هگل فيلسوف مشهور آلماني

ذكر و عبادت مسلمانان در معابد و مساجد بي آلايش خود فكر مي آورد و دعاي مسيحيان در كليسا با عربده ناقوس و نقش و نگار در و ديوار تشويق خاطر و انصراف ناظر. (6)

دانشمندان روانشناس در مورد موسيقي مي گويند:

موسيقي آثار مرموزي را در قواي مغز به جاي مي گذارد و آن اثري كه از توجه غير طبيعي حاصل مي شود باعث تضعيف اراده مي گردد زيرا شنوندة موسيقي تمام قواي خود را گويا در گوش متمركز كرده و هيچ يك از اعضاي بدن او در آن حال با ارادة او حركت نمي كنند لذا گاهي دست و پاي شنونده طبق ارتعاشات صوتي و نوارهاي موسيقي بناي حركت كردن را ميگذارد و خلاصه يك رقص خفيف بدون اراده شنونده انجام مي شود. در اثر فشار شديدي كه ارتعاشات موسيقي روي اعصاب وارد مي كند، قوه انديشة انسان در بين ارتعاشات موسيقي زنداني مي گردد و به تدريج منجر به اغتشاشات فكري و سلب قدرت انديشه و فكر و نگراني هاي روحي مي شود، تا جايي كه موسيقي نيروي خِرَد را فلج مي كند و آثار جنون در فرد پديد ميآورد. (7)

(سؤال از آيت ا... مكارم شيرازي): موسيقي و غنا چه تغيير و تحول روحي و نفساني در انسان مي گذارد؟

(جواب): غالباً سبببيگانگي از خدا و تحريك شهوات و آلودگي به مفاسد ديگر است ولي حكم تابع اين امور نيست همان گونه كه حرمت شراب تابع مست شدن نيست. (8)

(سؤال از آيت ا... مكارم شيرازي): در صورت امكان مختصراً در مورد اثر تخريبي موسيقي توضيحي فرماييد يا كتابهايي را در اين مورد معرفي بفرماييد؟

(جواب): در تفسير نمونه ج17 از صفحه 19 تا 27 مباحث مفيد و جامعي در اين زمينه مطرح شده است. (9)









منابع و مآخذ:

1. بهشت جوانان، ص344، صحيفه نور، ج8، ص198

2. اربعين امام خميني (، ص 16، فصل 4

3. بهشت جوانان، ص351، لسان العرب ماده علا، مباني فقهي و رواني موسيقي، ص20

* برگرفته از نشريه مذهبي نور، موسيقي (1)، ص1 و 2

4. بهشت جوانان، ص353

5. بهشت جوانان، ص354، مباني فقهي و رواني موسيقي، ص33

6. همان

7. بهشت جوانان يا آنچه بايد يك زن و مرد بدانند، مؤلف: اسدا... محمدي نيا مباني فقهي و رواني موسيقي، حسين ميرزا خاني ـ موسيقي از نظر دين و دانش، سيد محمد رضا جوهري زاده ـ تأثير موسيقي بر روان واعصاب، حسين عبداللهي خوروش ـ مناظره دكتر و پير، دكتر هاشمي نژاد

8. استفتائات جديد، ج2، س698

استفتائات جديد، ج2، س713

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.